Van gordijnen wassen tot
Integrale innovatieve dienstverlening

Ruim 38 Jaar GSA
In het jaar 1982 besloot Cor van Schaik dat het tijd was om zijn professionele horizon te verbreden. Als rayonmanager voor Randstad zag hij goede mogelijkheden in het schoonmaken van moderne bedrijfsgebouwen, die in die tijd overal in Nederland uit de grond werden gestampt. Het waren de dynamische jaren ’80: de Dolly Dots en Doe Maar veroverden de nationale hitlijsten en Joop Zoetemelk werd tweede in de Tour de France. Bedrijven verhuisden uit de binnensteden naar nieuwe bedrijfsterreinen in de periferie en de luchthaven Schiphol groeide als kool in de Haarlemmermeerpolder. Cor, een netwerker pur sang, legde de contacten voor zijn eigen business en het avontuur kon beginnen. Echtgenote Lydia en haar zuster Ria hadden daar wel oren naar en zo werd een opmerkelijk familiebedrijf geboren: GSA – Gordijnen Service Amstelveen. Nu, ruim 38 jaar verder, is GSA een veelzijdige innovatieve onderneming die niet meer weg te denken is. Niet alleen op de nationale luchthaven, maar ook regionaal.

“Gordijnen werden thuis in de badkuip gewassen,
portiers van klanten pasten op zoon Frank…”

Het begon dus allemaal met gordijnen. De toen nog alom aanwezige gordijnen moesten regelmatig worden gewassen, roken mocht in 1982 nog overal, wat natuurlijk ook inhield dat ze verwijderd en weer opgehangen moesten worden. Het wassen gebeurde bij het gezin Van Schaik thuis in Amstelveen, in de wasmachine maar vaak ook in de badkuip. Cor regelde de klanten, maar Lydia en Ria verleenden continu assistentie, ook al werkte Ria nog dagelijks op een accountantskantoor. “Als er soms een schoonmaker niet kwam opdagen reed ik erheen en pakte zelf de stofzuiger,” herinnert Ria zich nog, “want GSA had toen al als uitgangpunt dat wij alles soepel regelen”. Een grote sprong voorwaarts kwam toen Schiphol zich als potentiële klant aandiende, waar in alle lounges nog gordijnen hingen, evenals in de visitatiecabines. De badkuip voldeed natuurlijk niet meer en er werden offertes gevraagd aan wasserijen en stomerijen. Ria: “Belangrijk was ook dat we vooraf alle ruimten letterlijk in kaart brachten. Mijn administratieve ervaring kwam daarbij goed van pas!”. Op basis van een gedegen inventarisatie en een professioneel voorstel kreeg GSA de order. Voor de familie was nooit iets teveel: toen de luchthaven nieuwe gordijnen nodig had werden die door de moeder van Lydia en Ria eigenhandig genaaid.

Afhankelijk zijn van één grote opdrachtgever was natuurlijk ongewenst en daarom maakten Cor, Lydia en Ria een mailing, die bezorgd werd bij interessante bedrijven in en rond de hoofdstad. Dit resulteerde in nieuwe landelijke klanten. Lydia was inmiddels moeder geworden van zoon Frank en dochter Suzanne en zij gingen overal mee naar toe. Frank: “Ik werd dan soms in mijn kinderwagen gestald bij de portier, want het werk moest gedaan worden, 7 dagen in de week.” De familie maakte lange uren, vakanties waren zeldzaam en kort. En zo werd het bedrijf langzaam maar zeker uitgebouwd tot een factor van betekenis, de groei hield gelijke tred met die van Schiphol.

“Voor het optuigen van honderden kerstbomen
draaiden wij onze hand niet om.”

De zo gewenste meerjarige contracten werden in 1994 gerealiseerd en ook het nieuwe hoofdkantoor van de luchthaven kon aan de projectenlijst worden toegevoegd. Het Groothandelsgebouw Rotterdam, de kantoren van NOG Verzekeringen, de Universiteit van Amsterdam en het hoofdkantoor van Automobiles Citroën in Amsterdam volgden. Bij de Bloemenveiling Aalsmeer werden de veiling lessenaars verlost van een muizenplaag. Cor: “Dus ook toen al onderscheidden wij ons als verrassend, veelzijdig en betrokken. We mochten zelfs de hele kunstcollectie van de terminals onderhouden…”

In die periode begon GSA ook met transport en opslag. Anno 2017 telt GSA een uitgebreid wagenpark en verzorgt zij Airport-, Gebouwen- en Bouwlogistiek. Inmiddels heeft GSA meer dan 200 opdrachtgevers en zijn ze er trots op dat er met meer dan 120 opdrachtgevers langdurige relaties bestaat van minimaal 5 jaar.

“Waar en hoe was en is voor ons geen probleem, veel medewerkers zijn al langer dan 10 jaar bij ons in dienst,
wij weten als geen ander de weg op de luchthaven.”

De jarenlang op Schiphol opgedane ervaring resulteerde in een uitstekende locatie- en proceskennis van GSA medewerkers op de luchthaven. Mede hierdoor werd GSA personeel, mannen en vrouwen, voor steeds meer taken ingeschakeld. Daarom werd in 2003 AFS Uitzendbureau opgericht. Op deze manier kon GSA, met deze door AFS mogelijk gemaakte een nieuwe flexibele schil, nog veel meer luchthavenonderdelen ondersteunen. En natuurlijk opereert ook AFS op eenzelfde flexibele en servicegerichte wijze. Tegenwoordig met een pool van meer dan 800 flexwerkers, die zich dagelijks enthousiast inzetten op diverse projecten in de Randstad.

Veel personeel wordt tegenwoordig ook ingezet voor de beveiliging van gebouwen in de Randstad. Alle beveiligingsmedewerkers moeten gescreend, opgeleid en continu getraind worden op telkens veranderende situaties. En ook deze organisatie moet flexibel zijn, om pieken en dalen bij de opdrachtgever te kunnen opvangen en de gevraagde kwaliteit blijven leveren. Cor van Schaik onderkende die behoefte en daarom werd in 2006 SST Security Support en Training opgericht. Ondertussen heeft SST een gerenommeerde klantenkring en ontwikkelt ze continu nieuwe opleidingen en trainingen op het gebied van hospitality, safety en security, die in het hele land worden gegeven.

In 2007 werd het 25-jarig bestaan gevierd. Een kwart eeuw GSA, een prestatie van formaat. Een groot feest op het eiland Malta voor alle medewerkers en hun partners, gevolgd door een feest in Amsterdam voor de klanten. Een evenement om nooit te vergeten.

Active Bouwlogistiek & Support is eveneens een partner, actief sedert 2008. Naast bouwlogistiek en -support gespecialiseerd in het onderhoud van kantoren en industriële gebouwencomplexen. Wanden, plafonds, vloeren en verlichting. Een perfecte aanvulling op het dienstenpakket van de groep. Sommige onderdelen binnen GSA werden steeds specialistischer en uitgebreider en de activiteiten zo complex, dat voor vloeren in 2008 de partner GOV Vloerspecialist in het leven werd geroepen. Specialisme: het verpompen en bekleden van vloeren met harde en zachte vloerbedekking. Een activiteit die direct voorafgaat aan veel verhuizingen en inrichtingen.

De laatste vijf jaar is het spectrum nog meer uitgebreid. GSA beschikt nu ook over haar eigen partners op het gebied van elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties. GMI Installatietechniek en HPG W-Techniek zorgen voor de ontbrekende schakels in de keten van installatietechnische projecten. En ook bij deze organisaties staat de klant centraal en is flexibiliteit en oplossingsgerichtheid zeer sterk aanwezig in hun DNA. Jongste partner ondernemingen zijn Sinus AV en CVS Solutions. Sinus richt zich al ruim 15 jaar op audiovisuele toepassingen in kantoorlocaties, op scholen en in theaters. Architecten in optimaal beeld en geluid. CVS maakt zich sterk voor strategische en integrale oplossingen voor opdrachtgevers, het zijn vernieuwers en vakspecialisten, strategen maar altijd met oog voor de operatie.

“De Directie staat altijd achter ons.
Heb je een innovatief concept, een goed plan of een slimme oplossing, dan krijg je de kans.”

Uit de ramen van het GSA-kantoor, op de 8e etage van het Caravelle gebouw, geniet Cor van Schaik van een schitterend panorama over de start- en landingsbanen van de luchthaven. Het werkterrein van het familiebedrijf. Dankzij creatief ondernemen is GSA in ruim 38 jaar gegroeid van een bescheiden gordijnenservice tot een enorm veelzijdige totaalservice, geleverd door tien gespecialiseerde bedrijven. No-nonsense dienstverlening met het accent op inventiviteit en betrokkenheid van alle medewerkers. Een service waarvan de kwaliteit continu waargemaakt moet worden. GSA doet er alles aan om dat te doen, gisteren, vandaag en morgen.

VERRASSEND VEELZIJDIG & BETROKKEN